İş Fikirleri

İş Fikri Ne Demek ? Nasıl Eyleme Geçirilir?

Her girişim yeni bir iş fikrine sahip olmakla adım atar. Hem günümüzün hem de geleceğin girişimcileri için bir iş fikrine sahip olmak son aşama önemlidir, zira iş fikrinizle atılacağınız bu yeni dünya bununla birlikte yeni bir yaşamın başlangıcını da temsil eder: Girişimcilik hayatınız işte tam da bu aşamada adım atar.

İş Fikri Ne Demek ?

Peki, iş fikri ne anlama geliyor ve onu girişimciler için bu denli mühim kılan şey nedir?

İş fikri ticari amaçlar için kullanılan bir kavramdır. İş fikirleri genel olarak eşi olmayan bir model baz alınarak hazırlanmış, para kazanma amacıyla satılan bir mal yada hizmeti merkezlerine alırlar.

Bir iş fikri geliştirmek yada hali hazırdaki fikrinizi kontrol etmek için kullanabileceğiniz çeşitli yöntemler mevcuttur. Hatta bir iş fikrinin ortaya çıkma sürecini dahi başlı başına uygulanabilir bir işe dönüştürebilmeniz mümkündür. Bu iş alanında  esas olan söz mevzusu iş fikrinin bir fizibilite raporu ve iş planı ile desteklenmesi, sonrasında ise işle ilgilenen yatırımcılara, firmalara yada ilgili öteki taraflara üstünde uzlaşılmış bir toptan satış miktarı yada yönetim sözleşmesi vasıtasıyla satılmasıdır.

İş fikirleri doğru zamanda tanıtıldığında söz mevzusu hizmete yada fikre bağlı olarak ortaya çıkacak ürüne olan talebin artması beklenir, bu da son aşama karlı bir işe giriştiğiniz anlamına gelir. İş fikirleri her daim değişik kaynaklardan edinilebilir; sadece aslolan mühim olan fikirlerin iyi mi uygulanacağıdır. Zamanlamanın da bir iş fikrinin başarısını belirleyebileceği unutulmamalıdır.

İş fikirleri en oldukça startup şirketinizin müessese aşaması için önemlidir. İyi bir iş fikrinden elde edilmiş sonuçların bir firmanın gelişiminin tüm aşamalarında kendisini hissettireceği bir gerçektir, sadece aslolan gelişim büyük seviyede öteki girişimcilik faaliyetlerine bağlı olacaktır.Kısaca girişiminizin başarısında aslan payına haiz olan parlak iş fikriniz değil bu fikri hayata geçirme sürecinde yaptıklarınızdır .

İnsan yaşamı fikirlerle doludur, zira daha iyi bir yaşam, daha iyi bir çevre, daha iyi bir dünyaya ilişkin hayaller oluşturmak hepimizin doğasında vardır. Gene de bir çok süre fikirler aklımıza gelir ve  aniden silinip gider. Fikirlerinizi anımsamak ya da hatırlatmak ve size özgü bu iş fikrini hayata geçirmek adına bir şeyler yapmak istiyorsanız, yazımızı okumaya devam etmenizi tavsiye ederiz.

Şimdi gelelim en mühim soruya: Bir iş fikriniz var, peki bu fikri ne şekilde hayata geçireceksiniz? Yazımızda yapılması elzem tüm girişimcilik görevlerini listeleyemesek de iyi bir fikirle karşı karşıya geldiğinizde bir girişimci olarak neler yapmış olup nelere gerekseme duyacağınızı basitçe özetlemeye çalışacağız.

İş Fikirlerini Hayata Geçirme Şekilleri

1. Ürün ve Hizmetlerinizi Tanımlayın.

Her işletme müşterilere satacağı şeye güvenir. Bu şey bir ürün de hizmet de olabilir. Gelecekte kuracağınız yada hali hazırda sahibi olduğunuz şirketiniz bünyesinde satmayı planladığınız bir ürün yada hizmeti kapsayacak net bir iş fikrine haiz olduğunuzdan şüphemiz yok. O halde bir sonraki adımınız başlangıç fikrinizin neticesinde açığa çıkmış bu ürün yada hizmetleri net ve doğru bir halde tanımlamak olmalıdır.

Ne şekilde mi?

Aşağıdaki soruları cevaplamanız gerekecek:

  • Hangi ürün yada hizmeti sunacaksınız?
  • Sunacağınız ürün yada hizmetin özellikleri nedir?
  • Ürün yada hizmetinizin potansiyel müşterilere ne şeklinde bir katkısı olacak?
  • Bu ürün yada hizmetin yanı sıra ne tür ek hizmetler sunmayı planlıyorsunuz?

2. Pazarınızı Tanımlayın.

Bir iş fikrine sahipsiniz, hatta piyasada sunacağınız ürün yada hizmetleri dahi tanımladınız. Yapmanız ihtiyaç duyulan bir sonraki iş, bu ürün yada hizmetlerden yararlanarak hizmet sunmayı planladığınız pazarı açık, kati ve net bir halde tanımlamak olmalıdır. Bir girişimci olarak şu soruların yanıtını bulmuş olmanız gerekir:

  • Bu ürün ya da hizmeti ne tür bir pazarda sunacaksınız (kent, bölge, ülke, kıta…)?
  • Satın alan kitleniz kimlerden oluşuyor?
  • Ürün yada hizmetinizi tüketecek olan müşteriler ne şeklinde niteliklere haiz olmalıdır(cinsiyet, yaş, gelir, etnik köken vb.)?

3. Rakiplerinizi Belirleyin.

Bir iş fikri edindikten sonrasında yapılacaklar listesinin üçüncü maddesini rakipleriniz oluşturur şu demek oluyor ki ürün ve pazar araştırmalarınızın derhal peşinden rakiplerinizi incelemeniz gerekir.

Aman diyelim rakiplerinizi küçümsemek şeklinde bir hataya düşmeyin, zira girişiminizin başarısı sizin olmasıyla birlikte rakiplerinizin performansına da bağlı olacaktır. Önceki maddelerde bahsi geçen pazar araştırmasını yaparken siz devreye girmeden oldukça daha ilkin bu sektörde kendine yer edinmiş başlıca rakiplerinizi de net bir halde belirlemeniz gerekir. Bir girişimci olarak şu soruların yanıtını bulmanız şarttır:

  • İş fikrinizin bir parçası olduğu bu sektörün öncüsü sayılacak beş şirket hangileridir?
  • Bu beş büyük piyasa oyuncusu ürün ve hizmetlerini ne süre, nerede ve iyi mi sunmaktadır?
  • Gösterilmekte olan ürün yada hizmetlerin temel özellikleri nedir?
  • Rakipleriniz sundukları ürün yada hizmetlerle sektörünüze ne şeklinde bir katkı sağlıyorlar?
  • Pazarınız rekabete karşı kuvvetli bir direnç gösteriyor mu, cevabınız evetse bu direnci kırmak ne denli zor olabilir?

4. Kaynaklarınızı Tanımlayın.

Aslına bakarsanız bir fikriniz vardı, ürünlerinizi ve hizmetlerinizi de tanımladınız, bu ürün ve hizmetleri sunacağınız pazarı, başlıca rakiplerinizi ve mevcut durumları da incelediniz. Sırada ne mi var? Fikrinizi hayata geçirmek istiyorsanız gerekseme duyacağınız kaynakları tanımlamalısınız. Ne şekilde mi? Listeleyeceğimiz şu soruların yanıtını vermekle işe başlamaya ne dersiniz?

  • Kaç tane çalışana ihtiyacınız olacak?
  • Ne kadar paraya ihtiyacınız olacak?
  • Bu parayı nereden ve iyi mi temin edeceksiniz?
  • Ne tür data kaynaklarına ihtiyacınız olacak?
  • Bu data kaynaklarını hangi kanalla edinmeyi planlıyorsunuz?

Sırada Ne Var?

Söz mevzusu olan bir iş fikrini hayata geçirmek olduğunda daima bir sonraki adım olacaktır, ihmal etmeyin siz sıfırdan bir işletme yaratacak ya da mevcut işletmenizin büyümesi için uğraşacak istekli bir girişimcisiniz.

Yazımızda geçen öğelerin her birini ayrı ayrı tanımladıktan sonrasında ilk iş ürün, hizmet yada pazar düzenlemelerini halletmeye koyulun. Niçin mi? Rakipleriniz ve gerekseme duyacağınız tüm kaynakların tanımlanması ve anlaşılması ile sizi başarıya adım adım yaklaştıracak ek bilgilere haiz olabilirsiniz .Üstelik bu detayları sunacağınız pazar tekliflerine dahil etmeniz de mümkündür.

Mesela, rakiplerinizi tanımladığınızda söz mevzusu firmaların ürün yada hizmetlerini satmak için neler yaptıkları hakkında da pek oldukça bilgiye ulaşabileceksiniz. Bu işletmelerin tecrübelerinden yararlanabilir yada rekabet pozitif yanları elde etmek istiyorsanız bu tecrübeleri daha da geliştirmeyi deneyebilirsiniz. İlk iki maddemizi şu demek oluyor ki ürün yada pazar tanımını en iyi şekilde yapmanız koşul.

Tüm bu bilgilerin yanı sıra bir iş modeli geliştirmeniz ve söz mevzusu modeli uygulamaya koyup bir an evvel kontrol etmeye başlamanız da gerekiyor. (Normal olarak ki müşterilerinizin de yardımıyla)

O halde zaman kaybetmeden çalışmalara başlayın.

Ihmal etmeyin, en sık kullanılan girişimci etkinliği “harekete geçmek”tir.

Reha Akyürek

Bilgi Üniverstesi Elektronik Mühendisliği bölümünü bitiridim. Profesyonel olarak haber editörlüğü yapmaktayım.
İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı
Kapalı