Girişimcilik

Girişimcilerin Yatırımcılara Söylememesi Gereken 10 Cümle

E-ticaret sektöründeki hareketlilik artıkça, bu sektöre yönelen girişimcilerin de sayıları hızla artıyor. Eğer belli bir birikimleri yoksa girişimcilerin en uğrak bölgeleri ise doğal ki yatırımcıların ofisleri oluyor.

Melek yatırımcılar, risk sermayedarları yada kuluçka merkezleri girişimcileri desteklemek ve yeni iş kollarına yatırım yapmak için varlar; sadece bir girişimcinin bu yatırımcıların gözüne girmesi pek de kolay olmuyor ve işinden bahsederken yatırımcıları etkileyebilenlerin sayısı da oldukça azca oluyor.

Peki niçin birçok girişimci bu mevzuda başarısız oluyor ve yatırımcılardan red cevabı alıyor? Buldukları iş modelinin ilgi çekiciliği yada pazar oranı şeklinde faktörler bir yana, aslolan sorun bir çok vakit girişimcinin hali, tavrı ve kendini iyi mi pazarladığından kaynaklanıyor demek mümkün. İşine olan güvenin tamamlanmamış olması büyük bir sorun yaratabileceği şeklinde, işe fazla güvenip, kibir yapmak da yatırımcıların gözünde eksi puana sebep olabilir.

Devamlı girişimcilerle görüşen danışman yada yatırımcıların duymaktan hoşlanmadıkları, hatta duydukları vakit o girişimcinin fikri fazlaca iyi dahi olsa, yatırım yapmaktan vazgeçebilecekleri cümleler bulunuyor. İşte o cümlelerden bazıları:

İş planımız hazırlanma aşamasında

İş planını geriye atan girişimcilerin, kendilerinden fazlaca güvenli bir halde “iş planına ne gerek var” ya da “hemen hemen bitirmedik” şeklinde cümle kurmaları yatırımcıların pek hoşuna gidecek cümleler değil ki aslına bakarsan bir tek yatırımcılar değil, hangi iş branşında olursa olsun bir iş planının olması, işin gideceği yolun görülmesine destek verir. İşe ve kendinize güveniyor olabilirsiniz; fakat bu cümlelerle yatırımcıların karşısına çıktığınızda maça 1-0 yenik başlayabilirsiniz.

Aslına bakarsak bizim yatırıma ihtiyacımız yok

Bu şekilde bir özgüven yatırım görüşmelerinde ortaya konmak için fazla olabilir. Eğer buluşma alıp bir yatırımcıyla görüşmeye gittiyseniz, “aslına bakarsak bizim paraya ya da yatırıma ihtiyacımız yok” şeklinde bir cümle söylerseniz, büyük olasılıkla o yatırımı aslına bakarsan alamayacaksınız. Eğer hakikaten paraya ihtiyacınız olmasa, mecburi bir halde ayarlanan o yatırım randevusunda olmazdınız.

Asla rakibimiz yok

Niş bir sektörde hizmet veriyor ya da yeni bir ürünle pazara girmeye hazırlanıyor olabilirsiniz; fakat bu alanda asla rakibimiz yok demek fazlaca fazla iddalı bir atıf olur ve ufak çaplı yada hemen hemen duyulmamış bile olsa sektörde sizin yapmayı planladığınız işi icra eden birileri olabilir. Pazarda bu işi icra eden kimse yok demek, yatırımcıları etkilemek için fazlaca iyi bir yol olmayabilir.

Başka yatırımcılarla da görüşüyoruz, her an yatırım alabiliriz

Başka yatırımcılarla görüşüyor olabilirsiniz; fakat bunu görüştüğünüz başka bir yatırımcının karşısında ortaya koymak yanlış bir tutumdur. Karşı taraf, eğer aslına bakarsan yatırım alacaksanız bu görüşmeyi niye yapıyorsunuz diyebilir ve bunu demekte de oldukça haklıdır. Bu şekilde bir tavırla birilerinin karşısına çıkmanız kendinizi bulunmaz Hint kumaşı sandığınız hissini yaratabilir. Sadece unutmamalısınız ki yatırım almak için başvuran şahıs sizsiniz.

Bu işi bizlerden başkası yapması imkansız

Azca ilkin bahsettiğim bulunmaz Hint kumaşı algısı burada da ortaya çıkıyor. Kimse yeri doldurulamaz değildir ve bugün olmasa bile bir süre sonrasında yaptığınız işi icra eden başkaları illaki olacak. Bu sebeple bir görüşmeye gittiğinizde kendinizi çölde bulunan tek vahaymış şeklinde tanıtmaya çalışmamalısınız.

En fena durum senaryomuz…

Yaptığınız bir sunumda bu şekilde bir girişten kaçınmakta yarar olabilir; şu sebeple her işin başarısız olma ihtimali var ve eğer işler beklenildiği şeklinde gitmezse, başarısız olacaksınızdır. Bunu dile getirip, bu durumun altından iyi mi kalkacağınızı sunumda anlatmanın o kadar da bir faydası olmayabilir. Yatırımcılar en fena senaryonuzu dinlemek istemeyecekler.

Projeyi gösterdiğimiz hepimiz fikre bayıldı

Girişimciler, buldukları bir fikri yakın çevreleriyle paylaşmayı seviyorlar ve eğer hakikaten iyi bir halde, kendilerine inanarak anlattıklarında da yakın çevrelerinden iyi tepkiler alırlar. Sadece söz mevzusu yatırımcıların karşısına çıkmak olduğu vakit durum pek bu şekilde olmuyor. Yatırımcılar projelerinizi beğenmeyenlere karşı, fikrinizi iyi mi savunduğunuzu ve karşı tarafı sattığınız ürünü almaya iyi mi ikna edeceğinize dikkat etmek isteyecekler. Bu durumda da görüşmeye gittiğinizde sizin projenizin ne kadar beğenildiğinin yanı sıra bu tip örneklere de yer vermek sizin yararınıza olacak. İş dünyasının zorluklarla dolu olması ve bu sebeple de girişimlerin önüne devamlı bir engel çıkabileceğini göz önünde bulundurarak, yatırımcıların bu mevzular hakkında sorularına hazırlı bir halde karşılarına çıkmaya itina gösterin.

Yönetim kadromuz, kendini kanıtlamış kişilerden oluşuyor

Senelerdir işin içinde dahi olsanız, yeni bir girişim kurduğunuzda birçok işe sıfırdan olmasa da baştan başlanır. Yönetici kadronuzdaki çalışanlar deneyimli olsalar da yeni bir ekip kurulduğunda bu ekibin birlikte olarak iyi mi çalışacağı ilk etapta bir muamma olarak görülür. Bu sebeple de senelerdir sektöründe içinde olup, değişik başarılar göstermemişseniz kendini kanıtlamış bir ekibimiz var ifadesinden uzak durmaya çalışın.

Meydana getirilen araştırmalar pazarın fazlaca büyüyeceğini gösteriyor

Sektörde çözümleme ve araştırma icra eden birçok şirket bulunuyor ve her ne kadar kapsamlı araştırmalar yapsalar da, toplumun genel alışkanlıklarını ve gelecek dönemde pazarın ne hale geleceğini tam anlamıyla kestirmeleri mümkün olmayabiliyor. Bu sebeple de yatırımcının karşısına çıktığınızda bu araştırma pazar hakkında bunu diyor, şu şirket bu şekilde bir çözümleme yapmış demek sunumunuzda size fazlaca fazla yarar sağlamayabilir. Pazarın büyüyecek olması sizin bu sektörden fazlaca büyük hisse almanızı sağlayacağı anlamına gelmiyor. Daha büyük ve köklü bir şirket pazar büyümüş olduğu anda tüm sektöre hitap ederek, sizin almayı düşündüğünüz oranı da elinizden alabilir.

Hedef kitlemiz: Hepimiz

Girişimciler, yeni bir iş ve düşünce bulmanın heyecanına kapılarak, sokaktaki tüketicilerin hepsinin müşterileri olma potansiyeli bulunduğunu düşünüyorlar; fakat bu aşamada alan kişi ve kullanıcının farkını bilmedikleri ortaya çıkıyor. Net bir halde alan kişi profilinizi ortaya koymadan ve iyi mi bir alan kişi deneyimi sunacağınıza karar vermeden yatırımcıların ofisine girdiğiniz anda iki soruyla fikriniz çürüyebilir ve hem yatırımcıların vaktini hem de kendi vaktinizi boşa harcamış olmuş olursunuz.

Reha Akyürek

Bilgi Üniverstesi Elektronik Mühendisliği bölümünü bitiridim. Profesyonel olarak haber editörlüğü yapmaktayım.
İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı
Kapalı