Girişimcilik

Uyumanın Girişimcilerin Hayatında ki Önemi Nedir?

6 Nisan 2007 sabahı Huffington Post’un kurucusu gazeteci Arianna Huffington uyandıktan sonrasında düşerek başını ve omzunu sakatladı, ev kan revan içinde kaldı. Günlük 18 saatlik bir emek harcama temposuna haiz olan gazeteci sonrasında tabip tabip gezerek problemin ne işe yaradığını anlamaya çalıştı.

Huffington’un belli bir hastalığı yoktu. O genel anlamda girişimcilerin ve iş insanlarının yoğun olarak içinde bulunmuş olduğu bir duruma sahipti: Oldukca yorgundu..

Ondan sonra uyku ve dinlenme üstüne “The Sleep Revolution” isminde bir kitap dahi yazan Huffington bu mevzuda şu şekilde diyor:

“Yorgunluğun bir sınırı vardır. O sınırı aştıktan sonrasında bitkin olmamanın iyi mi bir şey bulunduğunu unutursunuz ve yorgunluğunuzu fark edemezsiniz. Ben de hayatım süresince bu şekilde bir durumun içindeymişim meğer.”

Bu sözler size de tanıdık gelmiştir sanıyoruz.

Peki bu şekilde bir durumun önüne geçmek için yapmanız ihtiyaç duyulan ilk şeyin ne işe yaradığını biliyor musunuz?

Uyumak…

 

Yoğun Çalışan Bir Girişimcinin Niçin Uykuya İhtiyacı Vardır?

Uykudan kesip daha oldukca emek harcayarak daha üretken olma fikri yanlış bir fikirdir. Gece 2’de yatıp sabah 6’da kalkmanın kafi bulunduğunu düşünüyorsunuz, değil mi?

Sadece National Sleep Foundation’da çalışan araştırmacılara gore bir erişkin minimum 7 saat gece uykusu almalıdır.

İyi bir gece uykusunun yararları saymakla bitmez. Emek harcamalar sıhhatli bir bağışıklık sistemi, metabolizma ve bellek için uykunun eğer olmazsa olmaz bulunduğunu ifade ediyor. Uyku, beynin gelişmesini, vücudun kendini onarmasını, dokuların ve kasların gelişmesini sağlar.

16 yaşındaki Randy Gardner, 1965 senesinde tam 11 gün uyumayarak dünya rekoru kırdı. Odaklanma, anımsama sorunlarının yanında bir de halüsinasyon görmeye başladı. Netice o denli tehlikeliydi ki Guiness Rekorlar Kitabı başka insanları da özendirmemek adına bu rekoru veritabanından çıkardı.  Dün olması gerekenden azca uyuduysanız bugün birazcık daha çok uyuyarak aradaki farkı kapatma düşüncesine sahipsiniz, değil mi? Bu da yanlış bir fikir.

National Heart, Lung ve Blood Institute’a gore, uzun süre uykusuz kalmak kalp krizi, diyabet ve nüzul ihtimalini artırıyor.

2 gün peşpeşe 6 saatten daha azca uyumak, sonraki 6 gün süresince performansınızın düşmesine niçin oluyor.

Öyleki 1986’daki Çernobil Nükleer Kazası’nda görevlilerin uzun süre uykusuz olmasının kazanın yaşanmasında rol oynadığı gene adli kurumlar tarafınca tespit edildi.

Girişimci olarak düşük performans benzer biçimde bir lüksünüz yoktur. İşiniz sizin performansınıza bağlı olarak büyür ya da batar. Daha oldukca çalışmak için daha azca uyumak benzer biçimde bir yanlışa düşmemeli, uykunuza en üst düzeyde itina göstermelisiniz.

Uykusuzluk daima bu kadar ağlatısal vakalara niçin olmasa bile uykusuz bir insanoğlunun, normalden oldukca daha düşük performans göstereceğini, karar vermekte zorlanacağını rahatça söylemek mümkün.

Bu yüzden kafi uyumak, uyku kalitenizi çoğaltmak, güne dinç bir halde adım atmak bir girişimci için dirimsel ehemmiyet haizdir.

Ikimiz de bu yazımızda daha iyi uyumak için edinmeniz ihtiyaç duyulan bazı alışkanlıklardan bahsedeceğiz.

 

1. Yatak Odasına Telefon Sokmayın

Geceleri yatağa akıllı telefonla girip Twitter’da, Instagram’da olan biteni mi takip ediyorsunuz? Sabahları uyanır uyanmaz eliniz direkt telefona mı gidiyor?

Bunu maalesef pek çoğumuz yapıyor. National Sleep Foundation’a gore insanların %95’i bu şekilde yapıyor… Bilhassa 30 yaşından minik kişiler için bu yaşamın bir parçası konumunda neredeyse.

Burada mesele akıllı telefonun uyku standardını düşürmesi ve uykuya dalma süresini uzatmasıdır.

Bu yüzden akıllı telefon, tablet, bilgisayar ve televizyonu uyuduğunuz ortamdan kaldırmaktır. Mutfak yemeğe, oturma odası televizyona, emek harcama masası çalışmaya ve yatak odası da uyumaya ayrılmalıdır.

Bu yaklaşım zihni uyku modu ya da emek harcama moduna daha kolay sokar. Böylece hem uyku hem de emek vermeden alınan verim artar.

 

2. Gece İşle İlgilenmeyin

İnternet ve akıllı cihazlar yardımıyla 7/24 ulaşılabilir olmak ölçü haline geldi. Müşteriler, çalışanlar, patron, dostlar derken pek oldukca şahıs geceleri size e-mail atabilir, Whatsapp’tan yazabilir ya da direk arayabilir.

Fakat bu mevzuda belli çizgileriniz olmalıdır. Girişimci olarak Slack, Skype, Google Hangouts’u oldukca sık kullandığınız biliyoruz. Sadece günün belli bir saatinden sonrasında bu uygulamaları “offline” moda almanız oldukca iyi olur. Sözgelimi akşam 9’dan sonrasında gelen e-maillere ya da çağrılara ertesi sabah yanıt vermeye çalışın.

Slack kullanıyorsanız “Do not disturb” (Rahatsız etmeyin) moduna alabilirsiniz. Ya da iş telefonunuzu “tayyare moduna” alabilirsiniz.

Doğrusu sözün aslı, 7/24 ulaşılabilir olmak dijital teknolojilerin getirmiş olduğu bir durum. Faydası kadar ziyanı da olabilir. Bu yüzden dinlenme vakitlerinizde işle ilgili durumlardan kaçının ve bedensel-zihinsel olarak dinlenmeye çaba edin.

 

3. Uykudan Ilkin Telefondan Uzak Durun

Pek oldukca girişimci sabah alışkanlıklarına haizdir ve bu mükemmel bir şeydir. Bununla beraber akşam ve gece alışkanlıklarınız da olmalıdır. Yorucu iş gününden sonrasında uykuya geçiş yaparken bazı şeylere dikkat etmelisiniz.

Mesela yatağa girmeden minimum 1 saat ilkin teknolojik aletlerden uzak durun. TV izlemeyin, telefonla ilgilenmeyin, tableti kucağınıza alıp bir şeyler okumayın. Bunun yerine uykudan ilkin bir saat kitap okumanın daha yararlı bulunduğunu söyleyebiliriz.

Zira araştırmalar, telefon ya da bilgisayardan yayılan mavi ışıkların uyku standardını ve melatonin seviyesini düşürdüğünü, vücudun biyolojik saatini şaşırttığını gösteriyor.

Eğer yatmadan ilkin gene laptopla ya da telefonla işiniz olacaksa bazı yöntemler seyredebilirsiniz.

Flux adlı uygulama, bilgisayarın ekran sıcaklığını günün saatlerine gore düzenliyor. Mesela gündüz ekranın mavi bir ışık saçmasını sağlarken geceleri de ekranın daha sıcak bir tona bürünmesini sağlıyor. Böylece gözleriniz mahvolmuyor!

Gene  mavi ışığı ve parlamayı engellemiş olan bilgisayar gözlükleri de mevcut.

Bizim size tavsiyemiz yatağa girmeden ilkin bir bardak yeşil çay demleyin. Bu çayı içerken bir şeyler okuyabilir, sevdiklerinizle konuşabilir, ertesi günü planlayabilir ya da meditasyon yapabilirsiniz.

Yatmadan ilkin teknoloji ve internetle aranıza bir mesafe koyarsanız zihniniz daha duru olur, uykuya daha acele dalarsınız.

 

4. Gece İşlerini Başkalarına Paslayın

Girişimci olarak her şeyi tek başınıza yapmak zorunda değilsiniz!

Bilhassa bizzat yapmanız gerekmeyen işleri çalışanlarınıza ya da freelance çalışan kişilere havale edebilirsiniz. E-maillerinizi tamamen siz denetlemek zorunda değilsiniz. Sanal asistan tutarak siz uykudayken e-maillerinizi denetim etmesini sağlayabilirsiniz. Bu şahıs kendi başına halledebileceği e-mailleri cevaplar, sizin bizzat yanıt vermeniz ihtiyaç duyulan e-mailler için de sizi haberdar eder.

Siz uykudayken oldukca nadiren acil bir durum oluşur. “Ben uyurken ya kıyamet koparsa? Ya dolar fırlarsa benzer biçimde?” benzer biçimde endişelerin pek bir çok yersizdir.

 

5. Uykunuzu Takip Edin

Takip edemediğiniz, ölçümleyemediğiniz bir şeyi geliştiremezsiniz. İş insanı ve girişimci olarak gelir, gider, kar marjı, gelişme benzer biçimde şeyleri direkt olarak bilmek ve gözlemlemek büyük ehemmiyet taşır. Aynı şey uyku için de geçerlidir.

Piyasada bulunan pek oldukca akıllı saat (Apple Watch, Samsung Galaxy Watch, Xiaomi Mi Band vs.) yardımıyla uyku düzeninizi, derin uyku sürenizi, uykuya dalma ve uyanma sürenizi takip edebilirsiniz.

Sleep Cycle adlı uygulama uykudayken hareketlerinizi dahi gözlemleyebiliyor, uyanmak için uykunuzun en hafifçe olduğu süreyi tespit edebiliyor. Derin uykunun gece ne süre başladığını ve sona erdiğini tespit ederek aslına bakarsak size büyük bir iyilik yapıyor. Zira derin uyku esnasında uyanmak, güne fena başlamaya niçin olur bir çok süre.

Doğrusu Sleep Cycle ile uyanma saatinizi ayarladığınızda 30 dakika içinde sizi uyandırmak için en ideal zamanı bularak sizi o anda uyandırıyor. Doğrusu siz alarmı 7.30’a kursanız bile uygulama sizin için en ideal uyanma zamanının 7:45 bulunduğunu tespit edebilir.

Yatak odasına telefonla girmemek icap ettiğini söylemiştik… Sleep Cycle uygulamasının uyku düzeni analizini yedi gün kullanarak uykunuzun yapısını öğrenmeniz kafi olacaktır. Doğrusu datayı elde ettikten sonrasında bu uygulamaya, telefona ya da akıllı saate ihtiyacınız kalmaz.

 

Netice

Girişimci olarak uykudan fedakarlık edemezsiniz…

Arianna Huffington örneğinde görüldüğü suretiyle, uzun süre uykusuz ve bitkin kalmak, verimlilik bir yana işinizin batkı etmesine bile niçin olabilir. Bu yüzden uykudan kısmak asla fakat asla mantıklı değildir. Uykusuz kalmanın faturasını ödeyemezsiniz.

Bunun için yapmanız gerekenleri bir kere daha özetlersek;

  • Yatak odasına elektronik aygıt sokmayın.
  • Yatağa girmeden teknolojiyle aranıza mesafe koyun.
  • Geceleri telefona, e-maile bakamayacağınızı bildirin.
  • Gece işlerini başkalarına paslayın.
  • Uyku düzeninizi takip edin.

Reha Akyürek

Bilgi Üniverstesi Elektronik Mühendisliği bölümünü bitiridim. Profesyonel olarak haber editörlüğü yapmaktayım.
İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı
Kapalı